lördag 29 oktober 2011

The spring carneval

Oktober är nog den ända månaden på året som jag köper tidningen. Anledningen är the spring carnival. Alltså vårens stora galopp tävlingar i Melbourne. Jag älskar att studera tidningarnas form guider och följa hästarna, tränarna och jockysarna. Galopp är stort i Australien, under de stora tävlingarna är det ett stort media pådrag. Sporttidningarna är fulla med hästar, nyheterna på tv rapporterar från stallen och banorna. Alla klär upp sig i fina klänningar och hattar, de stora modehusen är representerade, modeller och kändisar visar upp sig. Bookmakers och punters spelar om de stora pengarna. Det har en lång historia bakom sig, det är romantiskt på något vis.

För ett par år sedan på vi på Melbourne Cup day, vilket är den största av alla race dagar. The race that stops the nation kallar de loppet som går kl 15 den första tisdagen i november varje år. Det är faktiskt sant, loppet stoppar faktiskt verksamheten på de flesta ställen i Australien. I Victoria har de en röd dag så de flesta är lediga, i resten av Australien tar många halv dag eller i alla fall går i väg från jobbet en sväng till närmaste pub för att titta på loppet. Tänk att ett hästlopp ger dig en ledig dag från jobbet.


I dag är det Darby day, också en bra dag med många stora lopp. Jag satsade $3 (21kr) på ett av loppen med hästarna som jag följer mest, jag spelade pengarna på en så kallad trifecta där man spelar på hästarna som kommer på första, andra och tredje plats. Och vet ni, jag van!! Min första trifecta någonsin. Yes, $420 (2900kr)! Gött som fasen!

Idag är förresten Lucas med C syster Anna så vi har det lugnt och skönt hemma. I kväll ska vi ut och käka med ett par vänner. Det ska bli skönt att kunna njuta av god mat i goda vänners sällskap!

3 kommentarer:

Jessica sa...

Åh, du ser ut som en riktig societsdam, underbart! Har alltid velat ha en sådan stor hatt, men här finns liksom inget bra tillfälle att ha den... ;) Gött med vinsten med! Bränn dom på saker du inte unnar dig annars!

Emmy sa...

Jag ska gå på races på lördag tror jag! och imorgon ska jag såklart se loppet på tv! =)

Anna sa...

Grattis till vinsten!! Jag vann 50 dollar för två år sedan, och förlorade 50 dollar förra året. ;-)

Nextblogg

Bloggtoppen

Blogg listad på Bloggtoppen.se