tisdag 25 oktober 2011

Spider hunt

Det finns vissa fördelar med att jobba hemifrån. Man kan till exempel ägna lunch rasten till att ta bort spindelnäten på ute platsen, det gjorde jag igår. Vi har tre uteplattser i våran lägenhet. En av dem använder vi aldrig, så där lyckas spindelnäten få bra fäste, yuk. På mina fem år i Australien har jag faktiskt aldrig (peppar, peppar) sett en giftig stor spindel (vad jag vet i alla fall), men jag vill nog inte veta vem som kallar detta för sitt hem.


Jag har heller aldrig träffat på en orm, eller vi råkade köra över en en gång. Vi körde mitt ute i ingenstans på väg från Sydney till Melbourne. Vi trodde bara att det var en lång gren som låg på vägen och såg inte förrens alldeles innan att det var en orm, vi tror att det var en Red belly black snake. När vi flyttade blicken till backspeglarna såg vi inte någon orm kvar på vägen. C berättade att han har hört att ormar kan hoppa upp under motorn och stanna där. Jag stängde snabbt alla ventiler inne i bilen och hoppade långt ut från bilen när vi stannade vid nästa rastplats ett par mil längre bort. Vi såg ingen orm, men jag var nog skraj en månad efter att den skulle komma och nosa mig på fötterna när jag körde bilen. Eller att den skulle ha krupit ut i garaget och att jag skulle hitta den där en morgon. Men vi såg den aldrig, den måste ha slungats av vägen på något sett när vi körde över den.

Hajar då? Nix, jag har inte sett någon haj heller. Fast en gång var vi och badade vid en obevakad strand längst sydkusten. Nästa dag läste jag i den lokala tidningen att de hade sett 16 individuella hajar längst med stranden som vi var på (ett par km lång strand iofs) samma eftermiddag. Aha, det var därför helikoptrarna var där som vi såg....

Så ni som är rädda för alla farliga djur här i Australien, det är ingen fara. Det är inte så ofta som man stöter på dem. Fast man vet ju aldrig.

Inga kommentarer:

Nextblogg

Bloggtoppen

Blogg listad på Bloggtoppen.se