fredag 16 december 2011

Julklappstips som innehåller nötkräm

Julen står inför dörren och det är full aktivitet i kommersen. Pengar spenderas i överflöd på klappar som många gånger inte ens uppskattas. I flera år har jag funderat på att köpa en välgörenhets gåva att ge bort i stället för den där tvålen till mormors moster. SOS barnbyar har många bra förslag till klappar. Varje år tänker jag att i år skiter jag i de traditionella klapparna och köper ett medicin paket eller varför inte skolpaketet och skickar gåvobeviset till familjen hemma i Sverige.  Men så stressar jag i väg till de överfulla varuhusen ändå.

Nu är det väl tyvärr så att jag tycker om att ge bort julklappar, att leta efter rätt klapp till rätt person, att slå in fina paket och att förhoppningsvis se att klappen uppskattades. Men det en behöver ju inte utesluta det andra.

”Det pågår en tyst katastrof. En katastrof som varje dag dödar 21 000 barn under fem års ålder. De flesta barnen dör av näringsbrist, diarré eller andra sjukdomar. De dör av orsaker som med enkla medel skulle kunna förebyggas. Det som saknas är vaccin, medicin, rent vatten och näringsriktig mat. Saker som UNICEF kan leverera. Saker som vi tillsammans kan leverera.

I och med denna bloggposten så bidrar jag inte bara med att fler uppmärksammade på den tysta katastrofen utan dessutom innebär det att re:member skänker sex påsar av den nötkräm som UNICEF använder vid behandling av undernärda barn. Tre påsar nötkräm om dagen är allt som krävs för att ett barn som lider av undernäring ska kunna överleva.

Notkram-575
Foto: UNICEF/Pelle Bergström
Blogga du med! Hämta materialet här och skriv ett innehåll som innehåller nötkräm. 


Inga kommentarer:

Nextblogg

Bloggtoppen

Blogg listad på Bloggtoppen.se