torsdag 24 november 2011

Adventskänsla


Idag var vi lediga, jag och Lucas. Det regnar ute så vi bestämde oss för att stanna inne och försöka fixa lite julstämning hemma. Det är inte det lättaste ska ni veta. Julen i Australien är väldigt annorlunda från sverige. Det är ju inte konstigt egentligen, det är ju liksom varmt här nu. Och ljust. Jag tycker att det känns som om att folk har varit slappa och glömt att plocka in juldekorationen  från i vintras. Det känns bara tacky!

Sedan tycker jag att julen här är så himla kommersiell, det handlar liksom bara om paket, klappar och att spendera pengar. Det gör det väl i sverige också, men där är det även så mycket annat. Vi behöver julen och allt mys den kommer med på ett annat sätt, vi behöver julen för att överleva vintern. Ett bryt mitt i det mörka, kalla och gråa. Därför blir maten, godiset, ljusen, lucia och stämningen så viktig.

Sedan jag har flyttat till Australien har jag inte engagera mig så mycket i julen, men i år måste vi försöka fixa lite julstämning, till Lucas om inte annat. Skillnad var det när jag bodde i Sverige, då älskade jag julen, bästa högtiden på året tycker jag. Så ja, kontrasten gör därför att julen är tiden då jag har som mest hemlängtan på året. Kanske är det för att jag vet att min fina familj är tillsammans och gör precis samma saker som vi har gjort i alla tider, precis på det sättet som jag tycker om!

Men nu blir det andra bullar, i år ska det bli jul i huset även här i Australien, hoppas att vi hittar en riktig gran bara. Jag vägrar ha plastgran. Och julbaket har precis börjat!




2 kommentarer:

Anna - Swaussie sa...

Julen är min absoluta favorithögtid också. Kommer fira min första Australiensiska jul i år och det känns rätt konstigt. Funderat mycket också på framtiden eftersom vi planerar att flytta till Oz nästa år så kommer det ju förmodligen bli många fler varma, konstiga jular framöver.

Hur ska man lyckas få den svenska julkänslan när det är ljust, varmt och sommar?

Anna sa...

Håller med om att det inte riktigt funkar här! Jag kommer i alla fall inte att köpa vare sig gran eller dekorationer! ;-)

Nextblogg

Bloggtoppen

Blogg listad på Bloggtoppen.se