söndag 11 september 2011

Svensk ost i kyldisken

Något som jag saknar i Australien är alla olika mjölkprodukter som vi är vana vid i Sverige. Alla dessa olika Creme Fraicher,  god keso, arlas panna såser, kesella osv.

Jag tycker att grädden smakar lite gammalt och smöret smakar flötigt (ja jag vet att vi pratar om smör, men liksom extra flötigt). Nu jag har hittat en grädde nu som är ok det är dairyfarmers pure cream. Jag har också för ett par år sedan hittat ett smör som är helt ok, det är typ 3 gånger så dyrt som andra sorter men det är det värt. Det roliga var att när jag var hemma  i somras så pratade jag med ett par kompisar om detta och de sa har ni inga Arla produkter i Australien, jag tänkte först... klart vi inte har, varför skulle lilla sverige exportera mjölkprodukter till andra sidan jordklotet. Och Australien har ju ganska mycket jordbruk själva. Men så sa de att smöret Lurpak är ganska stort över hela världen. Gissa vilket mitt favoritsmör är, just det Lurpak. Tänk att jag inte visste att smöret jag bakar mina bullar och steker mina pannkakor med är kanske från kossorna hemma i hagen.

Mest av allt saknar jag nog riktigt goda ostar. Mmm prästost, västerbottenost och såklart vanlig hushållsost. Ostar var en stor last när jag bodde i Sverige. Det är nog ostarnas fel att jag fick springa till gymet och viktväktarna allt som oftast. Här i Australien är ostarna något helt annat, visst kan jag ha de som pålägg på smörgåsen men absolut inget jag står och hyvlar och äter som den är. De är torra och av en ganska smulig karaktär och smakar lite som en skokartong.  Döm om min lycka när vi igår gjorde en utflyckt till Costco (en amerikansk megastor livsmedel affär som precis har öppnat i Sydney)och jag hittade de här små godingarna i kylen.

Ja, jag vet att jag inte bidrar till en bättre miljö, när jag köper mat transporterad över halva jorden. Men tro mig, jag bidrar på många andra sett.

2 kommentarer:

Anna sa...

Hej! Jag måste bara rekommendera ett smör, kan användas till allt inklusive bakning: Nuttelex. Har använt det i 9 år, först för att det var mest likt svenskt smör - nu med den fördelen att det är helt veganskt!
Anna

Lina sa...

Oj vad bra. Tack, det måste jag testa!

Nextblogg

Bloggtoppen

Blogg listad på Bloggtoppen.se