lördag 24 september 2011

Mango madness

Vi är mitt inne i dem australienska mango säsongen. Finns det någon bättre frukt en denna gula saftiga godhet? Jo, det skulle väl vara den där ananasen jag plockade, perfekt mogen på Zanzibar för många år sedan, då kanske.

Mangon har lite samma status som den svenska färskpotatisen har i Sverige. Ni vet, när de första svenska potatisarna säljs på försommaren, då betalar vissa hur mycket som helst för ett kg. Här har säsongens första mangolåda blivit ett litet jippo. I slutet av augusti auktioneras den ut till högstbjudande och pengarna går till välgörenhet, barnsjukhuset. Gissa vad lådan gick för i år? $30,000 (ca 210,000 SEK), de ni, det är dyrare än guld.

Mm gott är det i alla fall!

2 kommentarer:

Jessica sa...

Åh, det är verkligen svingott, är inne i en sådan riktig mangoperiod nu med... :)

Emmy sa...

Jag gillade inte mango innan OZ, tyckte det var för sött och trådigt. Men nu har jag vant mig! =)

Nextblogg

Bloggtoppen

Blogg listad på Bloggtoppen.se