tisdag 5 juli 2011

Uråldriga konstverk

Just nu är det otroligt mycket i mitt liv. För det första är det nästan bara en vecka kvar tills semester och resa hem till Sverige, wohoo! Under den kvarvarande veckan ska jag hinna till Darwin, Canberra, Javis Bay (kanske måste avbokas) och till C föräldrar och fira Lucas födelsdag med dem i och med att han är i Sverige på hans riktiga födelsedag. Jag ska packa tre gånger, tvätta kläder, ta fram sommarkläder, baka tårta handla presenter (inte bara till Lucas utan till min pappa, bror och fina lilla brorsdotter Astrid som fyller år under tiden jag är hemma i sverig), städa OCH hinna jobba undan allt jobb innan jag kan ta ledigt. Det känns lite stressigt just nu! Men jag gillar egentligen att ha det så, massa saker på gång då trivs jag som bäst! Så länge som det är genomförbart.

Jag tänkte visa ett fynd vi gjorde på våran resa till Queensland förra veckan. Eller det var inte vi som gjorde fyndet, utan byggkillarna som lägger bredband ute i buchen. De hittade fyndet bara någon dag innan vi kom dit och har varit helt glömt i många år. Det var en uråldrig aboriginal mötesplats där de har gjort avtryck på sina händer och en boomerang. Platsen håller just nu på att utredas så de vet inte riktigt hur gamla målningarna är men de har hittat liknande verk på närliggande platser som är runt 2000 år gamla. Det var riktigt mäktigt att se. Vi kommer antagligen vara några utav de få som får se målningarna just här, då de inte vill att massa turister och andra ska komma och förstöra platsen. De använder sig av djurfett och malda mineraler och växter för att få fram färgen, sedan använder de munnen och sprutar färgen över sina händer för att göra avtrycken. Kanske Falu rödfärg skulle vilja ha receptet  - tänk 2000 år i Australiens sol utan ommålning.




Inga kommentarer:

Nextblogg

Bloggtoppen

Blogg listad på Bloggtoppen.se