söndag 27 november 2011

På tal om julstämning

Jo det är svårt att få julstämning i det här landet. Det känns helt fel att det är jul mitt i sommaren. Jag fick några kommentarer på mitt andra inlägg om advent och julen och de precis som många andra Svenskar som bor här tycker att julen nästan lika gärna kan vara.

Jag tror att vi i Sverige har så hårt rotade traditioner att det blir svårt för oss att ställa om oss. Jag tror att man får tänka om lite och glömma att det är jul och bara tänka att det är en Australiensk högtid och göra som de gör här. Tända grillen käka lite turky och seafood, maräng tårta (pavalova) eller varför inte lasange som de gör i Claue's familj (fast lasange hör i och för sig inte bara till julen hos dem, utan den stå på bordet på de flesta familjemiddagar, haha tur att det är gott i alla fall). Så får man smyga in våra traditioner där det passar liksom. Nästa jul vill jag åka hm till Sverige så jag får tanka på mig en riktig härlig svensk julstämning.

Men vi gjorde i alla fall ett till försök med julstämning i lördags igen och åkte till Svenska Kyrkans julmarknad Sydney. Vi drack glögg och åt pepparkakor, Lucas gjorde lite jul pyssel och fiskade i fiskedam (mmm där i låg det Ahlgrens bilar och gott och blandat). Sedan mörkade de ner kyrkan och så kom Lucia in-tågande med sina tärnor. Jag kände mig riktigt julig tills att porten öppnades efter att det var slut och man möttes av sol och 28 graders värme.

Hoppas att ni också har en härlig första advent!


2 kommentarer:

Annelicious sa...

Usch, jagvet vad du talar om, julen har gått från en absolut favorithögtid till den sämsta, bara bbq, öl och pavlova! Give me a lussekatt for crying out loud!

Jessica sa...

Men vad mysigt att de fixar och tar initiativ så att det blir lite julstämning iallafall! Hela dec månad tycker jag är supermysig, allt mys inför julen, vädret är ju samma som nov och jan, men det är något speciellt med dec bara för att man förbereder så inför julen!

Nextblogg

Bloggtoppen

Blogg listad på Bloggtoppen.se