onsdag 30 maj 2012

Doft av Liljekonvaljer

Idag är Lucas hos sin farmor igen. Skönt för honom att ta det lite lugnt och vara ledig från dagis lite. Det blir så långa veckor för honom annars. Det känns skönt att ha det alternativet ibland.

Själv ska jag gå ut och gå med Kim ikväll, härligt att ta en runda i den kyliga men friska luften och prata av sig lite. Det är mörkt här nu, runt 5 när man slutar jobbet är det nästan kolsvart. Jag tycker faktiskt att hösten/vintern är ganska härlig. Att få kura ihop sig under filtar och titta på dålig TV, äta soppa och dricka varm choklad. Speciellt när man vet att den bara varar ett par månader och att graderna på dagen oftast siger upp emot 16 – 20 grader. Fast jag kan tänka mig att ni i Sverige njuter utav ljuset och vårvärmen nu! Mamma skickade bilder på en liljekonvalj bukett som stog hemma på köksbordet, jag kunde nästan känna doften genom datorn. Detär då man längtar hem till Sverige, det är nu som det är som allra finast. Kanske är det av den anledningen som min hjärna spelar mig ett par spratt just nu, helt plutsligt kan en bild ploppa upp i mitt huvud, till synes helt utan andledning, när jag sitter och jobbar, när jag pratar med någon om något helt annat, äter frukost med Lucas, precis när som helst så flimmrar en bild förbi mina ögon. Det kan vara en bild från att jag går och handlar på ICA, shoppar i Nordstan, sitter på baksidan och äter frukost i solen samtidigt som jag blädrar i Alebladet (den locala tidningen) helt enkelt random bilder. Fast inte så att jag har massa hemlängtan och känner mig ledsen utan mer som en påminnelse att det är dags att åka hem snart. Hoppas verkligen jag kan ordna så att jag kan åka hem över jul. Men vi får se.

Idag träffade jag Lena, en svensk tjej som bor runt mina krokar i Sutherland Shire. Hon började jobba för Commonwealth bank strax efter mig och jobbar i samma byggnad som jag gör. Lite kul med så många Svenskar runt omkring mig. Fast det känns lite ovanligt att prata svenska på jobbet.

3 kommentarer:

Boel i Sydney sa...

Forstar att det ar ovant med svenska pa jobbet, vi har en svensk fotograf pa tidningen och man far nastan anstranga sig att prata jobb pa svenska med henne ibland for att det ar sa ovant. :)

Sv: Du ar sa valkommen hem till mig for att varma dig nar renon ar fardig, och pa en fika :) kram!

Emmy sa...

Jag brukar luncha på jobbet med min svenska kompis A som jobbar i huset bredvid, men det blir allt lite rörigt i huvudet när man pratar svenska och engelska om vartannat. Gillar förresten verkligen CBA's kampanj med Toni Collette, väldigt välgjord. Kram

Boel i Sydney sa...

Sv: Lamnade precis en kommentar men tror inte det funkade... kommer inte ihag vad frisorsalongen heter (vilket guldfiskminne man har :S) men det ligger precis vid Mirandas tagstation. Rod skylt. Ser dodgy ut men luras inte av fasaden ;) Kram!

Nextblogg

Bloggtoppen

Blogg listad på Bloggtoppen.se